Wednesday, 1 February 2012

KAHWIN


oke syok dak tengok TITLE tuee????
SANGAT kannnnnnn??????

oke stop being so excited keyh... 

BRIEF ABOUT THE TITLE
actually i've got my brain n mind to post something that way more about my BAD TEMPERED heart  last two days ago, yet maybe i'm still not have the feeling to do so. Therefore, here you go. Out of blue it came out with this EXTRAVAGANZA title. Don't get it wrong, but its up to you if you did, coz i don't have the power on controlling human's mind(hope i wud be such_dreaming_hehe). Btw, don't expect that i wud 'babble' here about the marriage, of course not! 

here you go... BISMILLAH..

DEFINITION of MARRIAGE : (go and gugel by urself)


bla..bla bla bla.... its not me who must spoon feed you about this GENERAL KNOWLEDGE right? well, im juz sharing here about my 1st approach on marriage thing.. lets get MALAY all the way to spice up the STORIES..

SAYA DAN CERITA MENGENAI PERKAHWINAN
1. KESAN dan PENGARUH SUASANA di UNIVERSITI

kenapa ngn U saya? tadak pa eh.. bahkan U saya adalah U yg terkemuka di dunia (alhamdulillah), yg berjay melahirkan ramai ulama' di mka bumi ALLAH ni. insyaALLAH saya nak jadi salah seorang daripada graduan U saya yg berjaya di dunia dan akhirat.. ameen.. 
dah tu ape kaitan ngn kahwin?? eh kawan3 tak tahu kah U saya nii sgt terkenal sbgai 'agensi jodoh'.. jgn paham kot len nahh.. cuma, mmg ramai siswa siswi sini yg dah pon ber'COUPLE'. COUPLE haram weiii!! saya maksudkan dgn depa COUPLE yg halal la, dah depa meNIKAH dah.. 
anda rasa anda tak terkesan sedikit pun kah jika anda berada dlm situasi begini? kalau dulu kita baru nak kenal3 ngn kwn3 kita tnya soalan biasa la sbgai student kan, tapi sekarang ada tambahan dah lak..

"DAH KAHWIN KE AKAK TU?"

kahwin
best tak frasa ayat tu? TERUJA!!!

boleh cerita la ramai yg dah kahwin, yg dah tunang, yg dah berpunya, yg dah ada ANAK! bestnya depa suma  purata umur muda3 jaa.. mna nak ada org tua kt sini..kebanyakan siswa n siswi .. muka3 muda lagii.. kalo kawan2 jadik cmtu terkesan tak? suasanaa tuu... 

2. KAWAN3

mmg org kata,

"bertemanlah dengan rakan yg baik kerana rakan mencerminkan diri kita"

ape tuu?? kita kena kwn dgn orang yg baik je ke? yg jahat kite buat sombong? tak laa.. nak kata kuatnya pengaruh seorang sahabat ke atas seorang individu.. paham ke?
sekarang nii kakak(senior) bilik saya dan rumah saya sangat suka bangkitkan hal perkahwinan. tapi saya suka tumpang gak! hehe..
jgn kata kami GATAI nak kahwin oke.. cuma suka sebut3 pasal hal kahwin, tapi dari segi persediaaan mental nak hadapi alam tu belum lagii.. lawak kan? 

tengah makan dalam talam ramai2, nasi tinggal sejemput je baki,
"cepat la perabih nasik tuu,, nanti dapat suami soleh"

betul ke cmtu? cuma nak habiskan nasi tu je, keluar ayat cmtu. best dak? yg "terbaikk' nya, pastu berebut ja nak makan nasi tu.. sabarr jela... tapi elok la nasi tu berjaya dihabiskan, betul tak?

bila saya sukarela nak masak, lepas makan depa kata,
"masak sedap dahhh boleh dahhh kawin"
perlukah?

3.UMUR

kenapa? saya masih muda yaa.. tapi saya hidup dengan kakak3 yg lebih tua daripada saya. saya yg paling muda dalam rumah tu dan sorang3 gaduh ngn buku masa study sbb depa ambil bidang yg sangat3 berbeza dengan saya. kira budak kecik laa, hingusan, suka wat masalah, nakai sgt. kesian depa kena jaga saya.
kan depa dah tua. ade yg dah cecah umur 25, mmg dah layak kahwin pun kan, tunggu masa n seru ja.

"hang takleh dengaq kakak sembang pasai kawan, hang budak kecik tk cukup umoq takleh campoq.."

mmg betui pon.. tapi, mereka cakap cmtu lepas depa dah sembang macam3 pasl kahwin3 nii.. macam lawak lak. percaya tak suma tu berjaya menggangu gugat jiwa saya?

4. KATA-KATA DARI ORANG LUAR

masa jumpa seorang kawan ibu, dia kata,
"she's doing medicine, buat menantu pon elok"  (APA?? X0X)

sebelum saya terbang, ada seorang ustaz tu dia kata,
"kalo nak p elok menikah la dulu.. takkan takda calon kot"  (erk?  +___+  )

bila kat sini, ada urusan ngn seorang ustaz ni, dia kata,
"kawan kamu nmpak sabar kamu ni nmpak tak sabar nak kahwin, kalo nak kawin mintak banyk3 dekat ALLAH, kamu ni jenis kuat cemburu ehh.." 
(krrriiiikkk.. krriiikkk... krriiikkk.._cengkerik)

apa suma niii??? macik tuu kenapaaa??? saya taw la saya terok pon!
ustaz tuu pasepa?? mna da orang maw kat saya!!! sob3~
ustaz, i'rab saya kaaa???? uwaaaaaa~  :'(
APA nIIIIii???

5. BILA IBU BERMADAH BICARA MENGENAI SAYA

ibu yang sangat saya cintai sepenuh hati, yang sangat memahami anak dia nii.. 

bila buat panggilan ke MALAYSIA sebab ada perkara penting perlu diutarakan kat ibu bapa, ibu tanya,
"kenape? ade orang masuk minang ke?"

huh~ sangat tak tahan.. dah banyak kali kot.. tapi bukan ibu harap anak dia ni ade oarang masuk minang pon, cuma nak pastikan anak dia tak lalai dan tak sibuk3 nak semakkan otak fikiran dengan menda3 camtu lagi.
paham ke? bila ibu sendiri dah mula sebut pasal kahwin dan masa depan anak dia? tak tahu nak terangkan jiwa raga ni rasa apa.. ibu pesan kena fokuz study dulu. jangan fikir kahwin. tunggu tahun 4 nanti insya allah. erk, tahun 4?
dulu mana ada penah masuk bab3 gini.. kat ibu la saya nak terpekik terlolong tergelak ternangis dan sebagainya.. mcm3 la.. tapi sekarang dah mula ade bab tu diselitkan dalam madah3 kalam pesanan ibu. ibu, daoakan anak ibu ni selalu ye, anak ibu ni minta maaf banyak3 atas dosa3 yg sering dia buat sebab selalu tak ikut pesan ibu.

6. MEDIA MASSA

kawan3 sebaya di tanah air tercinta pulak dah mula bercerita dan hebah3 menda3 soal cinta dan perkahwinan di usia muda. macam dah jadi fenomena pulak hal cerita3 KAHWIN3 MUDA. baik di laman sosial FACEBOOK mahupun BLOG.(termasuk saya)

antaranya:
status : "mood nak kawin awal"

post mengenai kahwin awal, faedah dan kebaikan.

comment bersangkut paut dengan kahwin.
LIKE butang kat link pasal kahwin.

share link pasal kahwin ..

ucap selamat ulang tahun kelahiran kat kawan dengan ucapan:
"selamat hari lahir~ semoga panjang umur, murah rezeki, CEPAT KAHWIN"
 
dan sebaginya... nama pon facebook..

youtube pula, mmg dah banyak juga pasal kahwin3 nii.. sangat banyk kott..."dao cepat jodoh" dan sbgainya.. siap kena share kat facebook lagii..
CERITA korea? 
ya Allah..takyah cita laa.. dah menular sangat kot plot cerita kahwin awal ni.

SASSY GIRL CHUN HYANG
FULL HOUSE
PRINCESS HOURS
ect.. 

7. HATI SAYA

kalau tanya kat seorang perempuan, adakah kamu mahu berkahwin? semestinya perempuan akan menjawab itu merupakan cita3 mereka. saya? oke termasuk juga. saya adalah normal.
(hela nafas yg panjang)~huhhhhhhh~
nak cerita apa?

tahu tak?
 sedang sibuk tentang benda3 camni, banyk lagi perlu dititik berat. 
isu dunia saya jarang cakna. 
ukhuwwah sesama muslim yang kadang2 goyah. 
gaya hidup kategori "belum berdiri atas kaki sendiri". 
kepuasan diri yg selalu diabaikan. 
cara study yang kurang memberi kepuasan. 
masa depan yang masih belum pasti. 
cita-cita yang perlu dikecapi. 
redho ALLAH terhadap diri. 
nilai diri keatas sebuah erti kehidupan. 
manfaat yang mampu dicurah. 
bakti yang patut diberi..
hanya beberapa sahaja yang saya kemukakan. selebihnya masih banyk. 
apa tujuan hidup kita? pernah kah kita sejenak berfikir begitu? ini merujuk kepada diri saya dan semua.

mengapa bila hati goyah mula isu kahwin awal menerjah fikiran?

"kalau hati tak tenang, solat dan doa bnyak3 minta mohon pada yg Esa"

"bila hati tak khusyuk mula la fikir pasal kawin, padahal ibadah kpd ALLAH tak jaga"

"kalo hati awak tu tak tenang, istighfar banyak2"

"biar dalam hati ada taman, tapi jangan rosak iman"












notakaki : maaf atas segala kecacatan dari segi penulisan mahupun emosi. maaf dipinta.
segala bukan kudrat saya. semua milik yg esa.
doakan  saya berjaya dunia akhirat.
"semoga apa yang kita dapat dapat kita amal dan sampaikan"
insya ALLAH

No comments:

Post a Comment